مشاوره حقوقی طلاق

مشاوره حقوقی طلاق در صورت نیاز به مشاوره حقوقی در مورد طلاق، بهتر است از یک وکیل متخصص در امور خانواده کمک بگیرید. حقوق شما باید حفظ شود و بهتر است از حقوق خود آگاه باشید. از اولین گام‌های این مسیر بدون هیجان عصبی و با داشتن اطلاعات کافی شروع کنید.

مشاوره حقوقی طلاق

تعدادی از افراد ترجیح می‌دهند به جای استفاده از خدمات وکیل، از مشاوره حقوقی درباره موضوع طلاق استفاده کنند. مشاوره حقوقی طلاق، با هزینه کمتری، به طور کاربردی راهکارهای حقوقی مورد نیاز برای پرونده طلاق را ارائه می‌دهد. یکی از مزایای این روش، دسترسی آسان و هزینه مناسب آن است. از جمله معایب این روش، این است که مشاور حقوقی مسئولیت پرونده فرد را بر عهده نمی‌گیرد و ارتباط مستقیم و موثری بین طرفین برقرار نمی‌شود.

با تأسف، باید اعتراف کنیم که به دلیل چالش‌ها و مشکلاتی که از لحاظ اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در جامعه به وجود آمده، سطح سازگاری و تحمل افراد به طور چشمگیری کاهش یافته است. امروزه، یکی از مهم‌ترین دعاوی قضایی که به آن برمی‌خوریم، دعاوی خانوادگی، به ویژه دعوای طلاق است که در آن، علاوه بر طلاق‌های توافقی، طلاق از طرف زن و مرد نیز در دادگاه‌ها اقامه می‌شود.

طلاق، یک فرآیند حقوقی پیچیده است که تأثیرات متعددی بر روابط زن و مرد دارد، به ویژه اگر زوجین دارای فرزند باشند، بسیاری از مسائل به وجود خواهد آمد، از جمله مهریه، اجرت المثل، نحله، نفقه و سایر موارد. بنابراین، ضروری است که هر یک از زوجین، پیش از اقدام به درخواست طلاق، با جنبه‌های مختلف موضوع آشنا شوند و پس از مشاوره حقوقی با کارشناسان متخصص، با مزایا و معایب گام‌هایی که می‌خواهند بردارند، آشنا شده و تصمیم مناسبی برای آینده خود بگیرند.

مشاوره حقوقی طلاق چیست؟

در حال حاضر، یکی از روش‌های شایع برای انحلال عقد نکاح، طلاق است که زن و مرد می‌توانند با توافق یکدیگر یا ارائه دادخواست جداگانه، درخواست رسیدگی از دادگاه و صدور حکم طلاق را انجام دهند. در هر صورت، مهم‌ترین نکته این است که در دعاوی طلاق، یک یا هر دوی زوجین، خواستار پایان زندگی مشترک هستند.

اما مسئله مهمی که در این خصوص وجود دارد، این است که احکام مربوط به طلاق و انواع آن، بسیار پیچیده هستند. به عنوان مثال، زن در صورتی می‌تواند درخواست طلاق داشته باشد که تحت شرایط خاصی، مانند حق طلاق یا اثبات عسر و حرج خود، باشد؛ در غیر این صورت، دادخواست طلاق از طرف زن رد خواهد شد. به همین مناسبت، دریافت مشاوره حقوقی برای طلاق توسط زن الزامی است.

در مقابل، مرد نیز صرفاً زمانی می‌تواند همسر خود را طلاق دهد که تمام حقوق مالی خود را پرداخت کند یا ترتیب پرداخت آنها را مشخص کند؛ در غیر این صورت، نمی‌تواند از همسر خود طلاق بگیرد. در چنین شرایطی، به دلیل اینکه حقوق مالی زن بعد از طلاق، به‌ویژه اجرت المثل یا تنصیف دارایی مرد پس از طلاق، صرفاً در شرایط خاص به زن تعلق می‌گیرد و بعضاً امکان عدم پرداخت آنها وجود دارد، دریافت مشاوره حقوقی برای طلاق از طرف مرد نیز ضروری است.

علاوه بر این، زیرا دعاوی طلاق گاهاً در مواردی رخ می‌دهد که زوجین دارای فرزندان هستند، بحث‌های مربوط به حضانت فرزندان نیز به آن می‌پیوندد. بر اساس قانون، حضانت فرزندان پس از طلاق پدر و مادر، بر اساس سن فرزند به پدر یا مادر تعلق می‌گیرد و طرف مقابل حق ملاقات با فرزند را خواهد داشت. اما به دلیل اختلاف میان زوجین، گاهی حضانت و ملاقات با فرزندان نیز موضوع اختلاف قرار می‌گیرد. به همین دلیل، دریافت مشاوره حقوقی طلاق و موضوعات مرتبط با فرزندان، ضروری است.

دریافت مشاوره حقوقی طلاق به این معناست که زن یا مرد، به جای اینکه از وکیل پایه یک دادگستری استفاده کنند، موضوعات، سوالات و چالش‌هایی که مدنظرشان می‌باشد را به صورت مستقیم از مشاوران و کارشناسان حقوقی بپرسند تا بهترین تصمیم را در خصوص ادامه مراحل کار، اتخاذ نموده و از تبعات منفی بی‌اطلاعی از حقوق خود، اجتناب نمایند. لذا در قسمت‌های بعد، مهم‌ترین مزایا و معایب مشاوره حقوقی طلاق را شرح خواهیم داد.

مزایای مشاوره حقوقی طلاق چیست؟

در بخش قبلی، به بررسی مفهوم مشاوره حقوقی طلاق پرداختیم. همان‌طور که گفته شد، اشخاصی که قصد جدایی از همسر خود را دارند، می‌توانند از مشاوره‌های حقوقی طلاق استفاده کنند تا از تضررات قانونی جلوگیری کنند. اما بسیاری از افرادی که قبلاً از مشاوره‌های حقوقی برای طلاق استفاده نکرده‌اند، ممکن است این سوال را مطرح کنند که مزایای مشاوره حقوقی طلاق چیست؟

در پاسخ به این سوال، باید گفت که بسیاری از افراد به جای استفاده از مشاوره حقوقی طلاق، از خدمات وکلای دادگستری استفاده می‌کنند و به اصطلاح، وکیل می‌گیرند. اما پر واضح است که طرح دعوی طلاق با گرفتن وکیل، هزینه‌های نسبتاً زیادی را برای طرفین دعوی به همراه دارد. به همین دلیل، یکی از مهم‌ترین مزایای مشاوره حقوقی طلاق، هزینه مناسب و به صرفه آن است.

همچنین، استفاده از مشاوره حقوقی طلاق و یا وکیل تلفنی برای افرادی که می‌خواهند وکیل بگیرند؛ اما دسترسی مناسبی به خدمات وکلا دادگستری ندارند، گزینه بسیار مناسبی محسوب می‌شود؛ چرا که گاهی هزینه‌های رفت و آمد به موسسات حقوقی و گرفتن نوبت و مسائلی از این قبیل، ممکن است زیاد و طولانی باشد.

علاوه بر اینها، بسیاری از افراد، تمایل ندارند که به صورت روبرو، با وکیل یا مشاور حقوقی صحبت کنند و مشکلات زناشویی و دعاوی خانوادگی خود را شرح دهند؛ در مقابل، ممکن است ترجیح دهند که به صورت تلفنی، با کارشناسان و مشاوران حقوقی مشورت کنند و راهکارهای قانونی لازم برای حل مشکلات مربوط به پرونده طلاق را جویا شوند.

مزیت دیگر مشاوره حقوقی طلاق، این است که طرفین، حق انتخاب گسترده‌تری دارند و می‌توانند به راحتی مشاوران خود را تغییر دهند و حتی از مشورت‌های افراد مختلف، بهره‌مند شوند. در حالی که معمولاً، انتخاب و معرفی وکیل دادگستری به دادگاه، محدودیت‌هایی را برای موکل ایجاد می‌کند و سبب می‌شود تا صرفا از راهکارهای یک وکیل مشخص در رابطه با طلاق از طرف زن یا طلاق از طرف مرد، استفاده شود.

لازم به ذکر است که برخی از افراد، تا حدودی با روال قانونی و حقوقی طلاق آشنایی داشته و خودشان، فرصت و دانش کافی برای پیگیری پرونده طلاق خود را دارند. به همین دلیل، ترجیح می‌دهند که برای پیگیری دعوی طلاق، به جای اینکه وکیل بگیرند، به شخصه اقدامات لازم را انجام دهند تا هم در هزینه‌های مربوطه، صرفه‌جویی شده و هم، با مراجعه شخصی به دادگاه، به نحو بهتری از خود دفاع کنند.

معایب مشاوره حقوقی طلاق چیست؟

در قسمت‌های قبل، به بررسی مفهوم و مزایای مشاوره حقوقی طلاق پرداختیم. اما، گاهی اوقات، استفاده از مشاوره‌های حقوقی طلاق ممکن است مطلوبیت لازم را نداشته و با معایبی همراه باشد. به همین مناسبت، در این قسمت، قصد داریم به بررسی معایب این نوع مشاوره بپردازیم.

اولین مورد از معایب مشاوره حقوقی طلاق، عدم ارتباط چهره به چهره و مستقیمی میان فرد و مشاور حقوقی است. این مسئله ممکن است بر کیفیت مشاوره‌های طلاق تأثیر گذار باشد؛ زیرا عدم درگیر شدن مشاور حقوقی با متقاضی، موجب شود راهکارهای حقوقی ارائه شده، به‌طور کامل به مقصود نرسد. برای مثال، در مواردی که پرونده طلاق از طرف زن حساسیت خاصی دارد، نیاز است که تمام ابعاد پرونده بررسی شده و دادخواست طلاق، بر اساس آن تدوین شود.

این در حالی است که اگر فرد به جای مشاوره حقوقی طلاق، وکیل خانواده بگیرد، می‌تواند به نحو موثرتری با وی ارتباط برقرار کند؛ زیرا وکیل به صورت مناسبی با وضعیت پرونده آشنا می‌شود. همچنین، به دلیل مسئولیت‌های حرفه‌ای مختلف وکلای دادگستری، حقوق موکل به نحو بهتری تضمین خواهد شد.

به عبارت دیگر، زمانی که فرد با یک وکیل، قرارداد می‌بندد و دفاع از خود را در دعوای طلاق به وکیل واگذار می‌کند، وکیل موظف می‌شود به بهترین وجه، از حقوق موکل خود دفاع کند؛ در حالی که استفاده از مشاوره حقوقی طلاق، ممکن است این امکان را به فرد ندهد؛ زیرا هیچ شناختی میان طرفین ایجاد نمی‌شود و مشاوره حقوقی، مسئولیتی در قبال نتیجه پرونده ندارد.


دریافت مشاوره از وکیل مجرب

اگر چنانچه قصد دارید از یک وکیل خوب در این رابطه مشاوره بگیرید تنها کافیست با شماره زیر، تماس حاصل فرمایید.